اطلاعات جامع تخصصی معماری و سازه ایران و جهان

اطلاعات جامع تخصصی معماری و سازه ایران و جهان

اطلاعات جامع تخصصی معماری و سازه ایران و جهان

نگاهی بر مسجد فهرج، کهن ترین مسجد ایران

قدمت کهن ترین مسجد ایران به پیش از اسلام برمی گردد.

کهن ترین مسجد تاریخی ایران، در روستای فهرج واقع است و قدمتی ۱۴۰۰ ساله دارد. برخی از مورخان مسجد تاریخانه را قدیمی ترین مسجد ایران می دانند، اما برخی مسجد جامع فهرج را کهن ترین مسجد تاریخی ایران معرفی می کنند. مسجد فهرج، هم اکنون زنده و پویاست، از مناره مسجد بانگ خوش اذان شنیده می شود و نماز جماعت در آن برگزار می گردد.

فهرج روستایی ست با آب و هوای گرم و خشک کویری که در فاصله ۲۵ کیلومتری از یزد، مسیر جاده یزد کرمان در دل کویر آرام گرفته است. یزد از شهرهای مذهبی ایران به شمار می رود. هزاران سال پیش، هنگامی که کوچ نشینان در مسیر بلخ به پارس از شهر تاریخی یزد عبور کردند، نام یزدان را بر شهر نهادند. یزدان به معنای عبادت، نامی برازنده و مناسب این شهر بود. مسجد فهرج نیز بخشی از یزد (عبادتگاه باستانی یزد) می باشد.


موضوعات مرتبط: معماری

برچسب‌ها: روستای فهرج، عبادتگاه باستانی یزد، فهرج، قدمت مسجد فهرج، کهن ترین مسجد ایران، محراب مسجد فهرج، مسجد تاریخی فهرج، مسجد جامع فهرج، مسجد فهرج یزد، معماری مسجد تاریخی فهرج، نخستین مسجد ایرانی، نمونه مسجد ایرانی،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۳:۴۷ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

سختی گیر مغناطیسی آکوا در منازل ایرانی

منازل در ایران از سیستم های گرمایشی مختلفی استفاده می کند. یکی از جدیدترین ها سیستم پکیج است که از سیستم‌های قبلی کم خطر تر و ایمن تر و بسیار بهینه تر است اما این سیستم تا زمانی که بلای رسوب گریبانگیر ش نشود دوام خواهد آورد.


موضوعات مرتبط: معماری

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۰:۱۹ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

معرفی حجم مینیمال خانه مسکونی Alpha

معماری: استودیو Ruben Muedra

موقعیت: اسپانیا، Alfarrasi

مساحت: ۳۳۰ مترمربع

سال: ۲۰۱۸

حجم ساده و مینیمال خانه مسکونی Alpha توسط استودیو Ruben muedra طراحی شده است. این پروژه در شهر کوچک Alfarrasi با جمعیت  ۱۰۰۰ نفری در جنوب Valencia با محیط طبیعی زیبا و چشم انداز فوق العاده، قرار دارد. پروژه توسط دو حجم ناب منشوری با ارتفاع متفاوت در مقابل پاسخ به نیازها تعریف می شود. چرخش ۹۰ درجه حجم، باعث ایجاد یک پاسیو بزرگ در فضای خارجی می شود و ارتفاع دوبرابر ساختمان که هر دو طبقه ساختمان را شرح می دهد. در پاسخ به دو حجم سفید رنگ، محوطه بیرونی به رنگ خاکستری انتخاب شده و فضای خصوصی بیرونی را محدود می کند و فضای خصوصی را در پلان داخلی طبقه همکف ایجاد می کند.


موضوعات مرتبط: معماری

برچسب‌ها: خانه مسکونی Alpha،


ادامه مطلب
تاریخ : ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۶:۵۷ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

کاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات میدانی (قسمت 2)

بحث گروهی پیرامون نظام طبقاتی حاکم در دوران ساسانی نکات جالبی را مطرح می کرد که یکی از آنها تناسب بین این نظام کاستی و ساختار سلسله مراتبی شهر است. بنابراین دانش، شهر گور، شهری کاملاً ساخته ساسانیان است. همچنین مسائل مطرح شده در مورد فضای مرکزی شهر بسیار قابل تامل بود. مسائلی در مورد ارتباط منار با سازه های دیگر (اگر وجود داشته اند)، کاربری آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقی باقی مانده از شهر باستانی و دلیل عدم تقسیم بندی فضای مرکزی شهر.

مساله مهم دیگر، دلیل ساخت منار بود. در ادامه چند کاربری متصور برای منار که در بحث گروهی ذکر شدند، آورده شده است:

 -با توجه به کاربری منارهای امروزی که نوادگان این منار باستانی محسوب می شوند، آیا این سازه در حکم شاخص و راهنمایی برای بنایی مهم در پیرامون خود بوده است؟ و اگر اینگونه بوده چرا بنا در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و این بنای مهم در کنار آن قرار گرفته؟ رابطه این دو سازه چگونه بوده؟ آیا همجوار بوده اند یا جدای از هم؟


موضوعات مرتبط: معماری

برچسب‌ها: آثار تاریخی فیروز آباد، قلعه دختر اردشیر ساسانی، شکل دایره ای، شهر گور، نظام طبقاتی، اردشیر خوره، معنی شهر گور، فیروزآباد، کاخ اردشیر بابک، علت نام گذاری شهر گور،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۷:۱۲ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

کاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات میدانی (قسمت 1)

 

آنچه از شهر گور باقی مانده مناری است که در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و چند تپه خاکی که روزگاری البته حصارهای خشتی شهر را شکل می داده اند. با وجود باقی مانده های این منار مرتفع در میان این دشت وسیع، مسلماً اولین حسی که در ادراک فضا درگیر می شود، حس بینایی است که این منار خشتی با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند. منار مرتفع با زمینه ای از کوههای اطراف و خط آسمان باشکوهشان و همنشینی زیبای آبی آسمان صاف و رنگ اُکر خاک، تصویری است که بدون مزاحمت بصری و پیوسته و مدام دیده می شود. حس شنوایی اما در آرامش همه سکوت را جذب می کند و گهگاهی صدای باد که در میان محصولات زمینهای کشاورزی می پیچد.


موضوعات مرتبط: معماری

برچسب‌ها: شهر ساسانی بیشاپور، آثار تاریخی شهر فیروزآباد، زبان مردم شهرستان فیروزآباد، منار میلو، کاخ فیروز آباد، قلعه دختر از اردشیر، ساسانی بر فراز کدام رود است،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۶:۲۸ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

آشنایی با سبک معماری دیکانستراکشن

سبک معماری دیکانستراکشن سبکی از معماری است که توسط ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی بنیان گذاری شد، او یکی از فلاسفه مکتب پساساختارگرایی است.

دیکانستراکشن در فارسی به معنای ساختارزدایی، شالوده شکنی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بنیان فکنی ترجمه شده است. چون عده ای از ساختارگرایان با عقاید ساختارگرایانه به مخالفت برخاستند و به مکتب دیکانستراکشن متمایل گردیدند، به این مکتب  پساساختارگرایی نیز گفته می شود.

ساختارگرایان معتقدند با استفاده از استدلال استقرایی و بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، این تکرار و نظم در پدیده های انسانی وجود دارد، در حالی که دیکانستراکشن ها معتقدند هر پدیده و هر متنی، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجود ندارد.


موضوعات مرتبط: سبک های معماری

برچسب‌ها: سبک دیکانستراکشن، معماری دیکانستراکشن، سبک معماری دیکانستراکشن،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۵:۱۸ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

طراحی مسجد اسلامی مصر با گنبد تک پوسته لانه زنبوری (بخش 2)

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماری Dar Arafa طراحی و به اجرا رسیده است. مسجد مصر بنایی ساختار شکن نسبت به بافت کهنه منطقه Sohag محسوب می شود. که جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قدیمی این منطقه خود نمایی می کند. این مسجد در منطقه ایی خاکی و پر سر و صدا قرار گرفته و به یک گورستان و ساختمان های مسکونی اشرافیت دارد. که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها هستند.

مشخصات کلی این پروژه عبارتند از:

    معمار : گروه معماری  Dar Arafa

    مکان پروژه : مصر

    معمار اصلی :   Waleed Arafa

    مساحت پروژه : 4843.76 فوت مربع

    سال ساخت : 2019


موضوعات مرتبط: معماری

برچسب‌ها: طراحی مسجد، طراحی مسجد مدرن، معماری مسجد، مسجد باسونا، Basuna،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۳:۵۵ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

طراحی مسجد اسلامی مصر با گنبد تک پوسته لانه زنبوری (بخش 1)

 

مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.


موضوعات مرتبط: معماری

برچسب‌ها: طراحی مسجد، طراحی مسجد مدرن، معماری مسجد، مسجد باسونا، Basuna،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۲:۴۱ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی

 

سفید (نور)

رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر(ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.

رنگ گندمگون آجر

اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.

لاجوردی

رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.


موضوعات مرتبط: معماری

برچسب‌ها: معانی رنگ در معماری سنتی، رنگ در معماری، معماری سنتی، نور و رنگ در معماری، تاثیر رنگ در معماری سنتی، رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰:۲۴ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)

الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان (بخش 2)

اتاق ها

-اتاق نشیمن

رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.

بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیفزایید.


موضوعات مرتبط: معماری و طراحی داخلی

برچسب‌ها: الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان، رنگ در معماری،


ادامه مطلب
تاریخ : ۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۸:۳۹ | نویسنده : Gianluigi | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By jetblog.ir:.